Karakterskala og kjennetegn i samfunnsfag | ||||
Kompetanse | Karakter | Historie | Geografi | Samfunnskunnskap |
Høy Kompetanse | 6 | Eleven har en særlig høy måloppnåelse på alle punkter under. | Eleven har en særlig høy måloppnåelse på alle punkter under. | Eleven har en særlig høy måloppnåelse på alle punkter under. |
5 | Kronologi: Har en meget god oversikt over hovedtrekkene i historien fra 1750 til i dag.
Kausalitet: Klarer å identifisere årsaker til og virkninger av historiske hendelser, og se sammenhenger mellom dem. Ideologibeherskelse: Redegjøre for innholdet i ideologier, og sammenligne dem. Kildekritikk: Søke etter og velge ut kilder, vurdere dem kritisk og finne tendens. Empati: Kunne sette seg inn i andre menneskers livsbetingelser i tidligere tider. Begrepsbeherskelse: Er fortrolig med alle sentrale fagbegreper. Begrunne egne meninger om historiske forhold. |
Kartkunnskap: Har meget god evne til å bruke kart. Har meget god oversikt over geografiske hovedtrekk i verden.
Statistikk: Har meget god evne til å lese, tolke og bruke statistikk. Bærekraftig utvikling: Har meget god forståelse av sammenhengen mellom ressursbruk og miljø. Samfunnsgeografi: Har meget god oversikt over forskjeller i levevilkår i verden, og årsaker til disse. Naturgeografi: Har meget god oversikt over jordas indre og ytre krefter. Kan drøfte sammenhenger mellom natur og samfunn. Kildekritikk: søke etter og velge ut kilder, vurdere dem kritisk og finne tendens Empati: Kunne sette seg inn i andre menneskers livsbetingelser Begrepsbeherskelse: Er fortrolig med alle sentrale fagbegreper. |
Demokratiforståelse:
Har meget god forståelse for hvordan demokratiet virker, og kan drøfte demokrati som styreform. Kriminalitet og rettsstat: Har meget god forståelse for hvordan rettsstaten fungerer, kan drøfte årsaker til kriminalitet. Politikk: Gjøre greie for politiske institusjoner i Norge og sammenligne dem med institusjoner i andre land. Samfunnsøkonomi: Har oversikt over hvordan økonomien fungerer i Norge og verden. Har oversikt over forbrukerrettigheter og rettigheter i arbeidslivet. Samfunnsorientering: Har god oversikt over samfunnsutviklingen, og begrunner egne meninger Holdninger og verdier: Kan drøfte muligheter og utfordringer i flerkulturelle samfunn. Forstår verdien av at menneskerettighetene blir fulgt. Begrepsbeherskelse: Er fortrolig med alle sentrale fagbegreper. |
Kar. | Historie | Geografi | Samfunnskunnskap |
Middels kompetans | 4 | Kronologi: Har oversikt over hovedtrekkene i historien fra 1750 til i dag.
Kausalitet: Klarer å identifisere noen årsaker til og virkninger av historiske hendelser, og se enkelte sammenhenger mellom dem. Ideologibeherskelse: Kan redegjøre for innholdet i noen ideologier. Kildekritikk: Kan søke etter og velge ut kilder, delvis vurdere dem kritisk og finne tendens Empati: Kan i noen grad sette seg inn i andre menneskers livsbetingelser i tidligere tider Begrepsbeherskelse: Er fortrolig med de fleste sentrale fagbegreper. Har egne meninger om historiske forhold. |
Kartkunnskap: Har god evne til å bruke kart. Har god oversikt over geografiske hovedtrekk i verden.
Statistikk: Har god evne til å lese, tolke og bruke statistikk. Bærekraftig utvikling: Forstår noen sammenhenger mellom ressursbruk og miljø. Samfunnsgeografi: Har god oversikt over forskjeller i levevilkår i verden. Naturgeografi: Har god oversikt over jordas indre og ytre krefter. Kan nevne noen sammenhenger mellom natur og samfunn. Kildekritikk: Kan søke etter og velge ut kilder, delvis vurdere dem kritisk og finne tendens. Empati: Kan i noen grad sette seg inn i andre menneskers livsbetingelser i tidligere tider Begrepsbeherskelse: Er fortrolig med de fleste sentrale fagbegreper. |
Demokratiforståelse:
Forstår hvordan demokratiet virker. Kriminalitet og rettsstat: Forstår hvordan rettsstaten fungerer, kan finne årsaker til kriminalitet. Politikk: Har oversikt over politiske institusjoner i Norge og kan noe om institusjoner i andre land. Samfunnsøkonomi: Forstår i hovedsak hvordan økonomien fungerer i Norge og verden. Kjenner til forbrukerrettigheter og rettigheter i arbeidslivet. Samfunnsorientering: Har en del oversikt over samfunnsutviklingen, og kan komme med egne meninger Holdninger og verdier: Kan nevne muligheter og utfordringer i flerkulturelle samfunn. Ser at menneskerettighetene er viktig Begrepsbeherskelse: Er fortrolig med de fleste sentrale fagbegreper. |
3 | Kronologi: Kjenner til noen hendelser i historien fra 1750 til i dag.
Ideologibeherskelse: Kan enkle fakta om ideologier. Kildekritikk: Kan søke etter og velge ut kilder Begrepsbeherskelse: Kjenner til de enkleste fagbegreper. |
Kartkunnskap: Har en viss evne til å bruke kart. Har noe oversikt over geografiske hovedtrekk i verden.
Statistikk: Kan finne enkel informasjon i statistikk. Samfunnsgeografi: kjenner til forskjeller i levevilkår i verden Naturgeografi: Har en viss oversikt over jordas indre og ytre krefter. Kildekritikk: Kan søke etter og velge ut kilder Begrepsbeherskelse: Kjenner til de enkleste fagbegreper. |
Demokratiforståelse:
Vet hva demokrati er Kriminalitet og rettsstat: Vet hva en rettsstat er, og kan nevne ulike kriminelle handlinger. Politikk: Vet noe om politiske institusjoner i Norge og i andre land. Samfunnsøkonomi: Kan noe om økonomien i Norge og i verden. Holdninger og verdier: Vet noe om hva et flerkulturelt samfunn er. Begrepsbeherskelse: Kjenner til de enkleste fagbegreper. |
|
Lav kompetanse | 2 | Kronologi: Kjenner til noen få hendelser i historien fra 1750 til i dag.
Begrepsbeherskelse: Kjenner til de enkleste fagbegreper. |
Kartkunnskap: Kan plassere enkelte større geografiske hovedtrekk.
Samfunnsgeografi: Kjenner til at det finnes forskjeller i levevilkår i verden. Naturgeografi: Har en fragmentarisk oversikt over jordas indre og ytre krefter. Begrepsbeherskelse: Kjenner til de enkleste fagbegreper. |
Demokratiforståelse:
Kan gi en enkel forklaring på demokrati. Kriminalitet og rettsstat: Kan nevne noen kriminelle handlinger. Politikk: Vet at det finnes politiske institusjoner Begrepsbeherskelse: Kjenner til de enkleste fagbegreper. |
1 | ”Svært svak eller utilstrekkelig, evt. ingen måloppnåelse i faget”. Jf. Forskrift til Opplæringsloven
§ 4–8 |
”Svært svak eller utilstrekkelig, evt. ingen måloppnåelse i faget”. Jf. Forskrift til Opplæringsloven
§ 4–8 |
”Svært svak eller utilstrekkelig, evt. ingen måloppnåelse i faget”. Jf. Forskrift til Opplæringsloven
§ 4–8 |