Karakterskala og kjennetegn i RLE | |||
Karakterer | Religioner og religiøst mangfold | Livssyn | Etikk |
Karakteren 6 | Som for karakteren 5, men på et høyere nivå. | Som for karakteren 5, men på et høyere nivå. | Som for karakteren 5, men på et høyere nivå. |
Karakteren 5 | Eleven er svært fortrolig med religiøse fagbegreper og har solide kunnskaper om sentrale religioner. Eleven viser veldig god evne til å sammenligne religioner med en nyansert forståelse av grunnleggende likhetstrekk og forskjeller. Eleven kan problematisere egne vurderinger og klarer å knytte lærestoffet til dagsaktuelle temaer. | Eleven viser solide kunnskaper om sentrale livssyn og tilhørende fagbegreper. Eleven viser veldig god evne til å sammenligne ulike livssyn samt å sammenligne disse med religioner. Eleven har en nyansert forståelse av grunnleggende likheter og forskjeller.
Eleven kan problematisere egne vurderinger og klarer å knytte lærestoffet til dagsaktuelle temaer. |
Eleven viser solide kunnskaper om etiske begreper og kjennetegn på etiske modeller.
Eleven klarer i utstrakt grad å anvende etiske modeller på egne og andres resonnementer. Eleven kan problematisere egne vurderinger og klarer å knytte lærestoffet til dagsaktuelle problemstillinger. |
Karakteren 4 | Eleven er jevnt over fortrolig med religiøse fagbegreper og har rimelig gode kunnskaper om sentrale religioner. Eleven viser evne til å sammenligne religioner med en rimelig forståelse av grunnleggende likhetstrekk og forskjeller. | Eleven viser rimelig gode kunnskaper om sentrale livssyn og tilhørende fagbegreper. Eleven viser evne til å sammenligne ulike livssyn samt sammenligne dem med religioner og har en rimelig forståelse av grunnleggende likheter og forskjeller. | Eleven viser rimelig gode kunnskaper om kjennetegn på etiske begreper og modeller.
Eleven klarer i rimelig grad å anvende etiske modeller på egne resonnementer. Eleven klarer i rimelig grad å knytte lærestoffet til dagsaktuelle problemstillinger. |
Karakteren 3 | Eleven klarer å reprodusere noe fakta fra lærestoffet. Eleven kjenner til enkelte fagbegreper og kan peke på enkelte kjennetegn ved religioner. | Eleven klarer å reprodusere noe fakta fra lærestoffet. Eleven kjenner til enkelte fagbegreper og kjennetegn på religioner og livssyn. | Eleven klarer å reprodusere noe fakta fra lærestoffet. Eleven kjenner til enkelte kjennetegn på etiske begreper og modeller. |
Karakteren 2 | Elevene klarer å reprodusere enkle fakta fra lærestoffet. | Elevene klarer å reprodusere enkle fakta fra lærestoffet. | Elevene klarer å reprodusere enkle fakta fra lærestoffet. |
Karakteren 1 | Eleven kan reprodusere meget få og enkle fakta fra lærestoffet. | Eleven kan reprodusere meget få fakta fra lærestoffet. | Eleven kan reprodusere meget få fakta fra lærestoffet. |